پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

کود کمپوست :


با توجه با اینکه بیش از نیمی از زباله های شهری ایران را مواد آلی و قابل تجزیه تشکیل می دهد و زمینهای کشاورزی اطراف شهرها نیز از نظر مواد آلی فقیر هستند تولید کمپوست بعنوان یک روش دفع زباله می تواند بسیار مفید باشد .

کمپوست از کلمه لاتین COMPOSITUS به معنای مخلوط و ترکیب گرفته شده و کمپوست سازی یک فرایند طبیعی ، هوازی ، مستمر و پویا است که بوسیله میکرو ارگانیسمهایی چون باکتریها ، قارچها و اکتینومیسها انجام می شود اساس فرایند کمپوست شامل پنج مرحله می باشد :

1- آماده سازی مواد خام

2- فرایند کمپوست

3- رسیدن کمپوست

4- سرند کردن

5- انبار سازی و ذخیره

ابتدا حجم مشخصی از مواد آلی ، با هم به ظرز مناسب مخلوط میشوند . هوا و آب به توده اضافه می شود تا میکرو ارگانیسمهای مخلوط همراه با مواد مغذی ، شروع به فعالیت کنند این مرحله فعال کمپوست حدود 1 ماه طول می کشد . در این مدت حرارت به اندازه کافی بالا می رود و پاتوژنها بیماریزا ، لاروهای آزاد و انگلها کشته می شوند . بعد از کامل شدن این مرحله ، کمپوست وارد رسیدن و بهبود یافتن می شود که دو ماه دیگر طول میکشد در این مرحله فعالیت میکروبی با آهنگ کندتر از مرحله اول ادامه می یابد . بعد از حدود 3 ماه کمپوست باید الک شود تا مواد غیر قابل کمپوست شدن مانند سنگ ، شیشه ، پلاستیک و ... از کمپوست جدا شوند . غربال کردن باعث یکنواخت شدن اندازه ذرات ، بهبود حجم مواد و بالا رفتن کیفیت کمپوست می شود . سپس 3 ماه دیگر باید بگذرد تا کمپوست تثبیت شود . در زمان تثبیت ، کمپوست خاکستری تیره رنگ با بویی ملایم به نظر میرسد که میتواند برای استفاده ذخیره گردد یا برای فروش به بازار فرستاده شود . مدت زمانی که طول میکشد تا مواد خام تبدیل به کمپوست رسیده شوند 90 روز می باشد اما ار انجائیکه فرایند کمپوست ادامه می یابد تا مواد مقاومتر تجزیه شوند 90 روز دیگر برای تثبیت کامل مورد نیاز است . به دلیل نقش و ارتباط عوامل میکروبی ، عوامل شیمیایی ، عوامل فیزیکی و محیطی در روند تخمیر و تثبیت کمپوست، فرایند باید به طور مداوم و در مراحل مختلف کنترل گردد . همچنین با توجه به تولید کمپوست از زباله های شهری و وجود زائدات مختلف در زباله و تغییرات فصلی آن، باید زباله ورودی به کارخانه و محصولات تولیدی آن ، مورد آنالیز قرار گیرد . این کار در کارخانه توسط واحد آزمایشگاه انجام می گیرد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد