پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

ثبت وقوع بهمن در مناطق قطبی مریخ

  [ November 11, 2008 10:20 PM ]


آغاز زمستان مریخی به محققان این شانس را داد تا بتوانند با استفاده از دوربینهای فضایی بهمنهای مریخی را به ثبت برسانند.
گروهی از محققان دانشگاه برن نوعی پدیده بهمن مانند را در قطب شمالی مریخ مشاهده و با استفاده از دوربین HiRISE به ثبت رساندند.این محققان در حال مشاهده و بررسی خاک یخ زده مریخ به این پدیده برخورد کردند که نشان دهنده میزان زیادی از غبار و برف در دامنه صخره ای 500 متری است.

به گفته اختر شناسان طی زمستان مریخی، دی اکسید کربن به صورت شبنم هایی منجمد درآمده و در قسمت شمالی این سیاره برف ایجاد می شود. عمق برف در مناطق قله ای این صخره به 2 الی 3 متر و در دامنه آن به 30 سانتیمتر می رسد.
با آغاز تابش خورشید در این سیاره، دی اکسید کربن مجددا از حالت منجمد به حالت گاز درآمده و در انحنای دامنه صخره، میزان گازهای جوشان به اندازه ای است که توانایی ایجاد بهمنی با پهنای 100 متر و سرعت 80 کیلومتر بر ساعت را داشته باشد.
دوربین فضایی HiRISE تاکنون موفق به ثبت 9 بهمن مریخی در مناطق قطبی شده است که به گفته محققان نشان دهنده فعالیتهای مریخ بیش از آنچه انتظار می رود، خواهد بود.
این بهمن‌ها به دلیل غالب بودن ذرات یخ به نسبت برف، به "بهمنهای خشک" که در کوه های رانگل آلاسکا به وفور رخ می دهد شباهت دارد زیرا برف و یخ در این بهمنها با شن و خاک مخلوط شده و با سرعت به سمت دامنه حرکت می کنند.

این بهمن ها برای اولین بار در سال 2006 در کوه های رانگل آلاسکا مشاهده شد و به دلیل خشک بودن به بهمن های مریخی شباهت فراوانی دارند.

تهیه و تنظیم : گروه اینترنتی نیک صالحی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد